Oleh Adnan Abd Jamil
Majlis perasmian Kedai Buku DBP Hulu Kelang telah diadakan di Kompleks DBP Hulu Kelang pada 16 April 2015. Kedai buku yang baharu ini dilancarkan setelah DBP mengambil alih semula Bahagian Percetakan dan Bahagian Pemasaran DBP. Pada tahun 2002, dengan matlamat untuk meningkatkan penerbitan dan jualan buku dan majalah terbitan DBP, empat bahagian yang menguruskan kerja-kerja pracetak, percetakan dan pemasaran telah diswastakan. Bahagian yang terlibat ialah Bahagian Reka Bentuk, Bahagian Pracetak, Bahagian Percetakan dan Stor serta Bahagian Perniagaan.
Walau bagaimanapun, syarikat yang diberi konsesi untuk melaksanakan matlamat tersebut gagal mencapai tujuannya. Banyak aduan dan rungutan diterima daripada masyarakat tentang kerumitan untuk membeli buku dan majalah DBP. Majalah keluaran bulanan DBP lambat sampai kepada pengedar. Malahan, jumlah cetakan majalah DBP semakin merosot. Hal ini telah mencalitkan nama yang tidak baik kepada DBP. Masyarakat menuding jari kepada DBP ke atas semua kelemahan ini.
Tempoh sukar selama 12 tahun tersebut dilalui dengan sabar oleh pihak pengurusan dan warga kerja DBP. Akhirnya, pada 1 September 2014, kerajaan memutuskan supaya konsesi yang diberikan kepada syarikat tersebut ditamatkan dan DBP mendapat kembali hak untuk melakukan kerja pracetak, percetakan dan pemasaran buku dan majalah terbitannya.
Dalam ucapan alu-aluan, YBhg. Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) DBP, Encik Kamarul Zaman Shaharuddin berkata, pelancaran semula kedai buku ini bertujuan mendekatkan DBP dengan masyarakat. Beliau turut bersyukur dengan kejayaan DBP mendapatkan semula hak percetakan dan pemasaran yang diswastakan selama 12 tahun itu.
Ketua Pengarah DBP, YBhg. Dato’ Dr. Awang Sariyan semasa berucap merasmikan kedai buku ini berkata, DBP diberikan amanah untuk memajukan bahasa kebangsaan. Oleh itu bidang pengeluaran dan pemasaran merupakan bahagian sokongan yang penting bagi merealisasikan amanah yang diberikan.
Tambah beliau lagi, kedai buku ini merupakan ikon kewujudan semula bahagian perniagaan dan pemasaran DBP. Dengan wajah baharu ini, diharapkan kedai buku ini menjadi tempat tumpuan warga di sekitar, termasuk para pelajar untuk mendapatkan bahan bacaan bermutu.
Mengenai Ujana Buku DBP, beliau berkata bahawa sambutan yang diberikan amat menggalakkan. Strategi baharu ini bertujuan mendekatkan DBP dengan masyarakat. Masyarakat yang tinggal jauh dari kawasan bandar juga berpeluang mendapatkan buku melalui Ujana Buku DBP ini.
Dato’ Dr. Awang semasa bercakap kepada pemberita, berharap para pengedar buku menjadikan Ujana Buku DBP sebagai contoh supaya mereka dapat mengadakan kedai buku bergerak dan aktif memasarkan buku terbitan DBP. Berdasarkan permintaan Ujana Buku DBP setakat ini menunjukkan bahawa buku-buku DBP sangat diperlukan oleh masyarakat.
Kedai Buku DBP di Hulu Kelang mempamerkan dan menjual pelbagai jenis buku dalam pelbagai bidang dan majalah-majalah terbitan DBP untuk semua peringkat. Buku-buku dan majalah terbitan terbaharu kini semakin meningkat jualan dan permintaannya, berbanding semasa penswastaan.