Oleh ANA MOHAMAD BESS
ALAMANDA merupakan satu-satunya pusat beli-belah yang terdapat di Putrajaya yang menjadi tumpuan para pelancong dan warga Putrajaya. Tatkala kaki hendak melangkah masuk, mata terpaku pada papan tanda yang membayangkan bahasa Melayu setaraf dengan bahasa Inggeris. Sepatutnya ungkapan bahasa Inggeris lebih kecil daripada ungkapan dalam bahasa Melayu atau ditiadakan langsung!
Apa yang terlihat di luar begitulah yang di dalamnya. Kebanyakan penunjuk arah dan papan kenyataan di dalam bangunan setinggi dua tingkat ini mengutamakan bahasa Inggeris sebaliknya meminggirkan bahasa Melayu.
Bagaimana pusat beli-belah yang terletak di pusat pentadbiran negara tidak mengutamakan bahasa kebangsaan sebaliknya mengagung-agungkan bahasa asing? Adakah penduduk Putrajaya dan sekitar majoritinya warganegara asing atau berkomunikasi dalam bahasa asing?
Bahasa Inggeris digunakan sewenang-wenangnya bagi menyampaikan maklumat tanpa menghiraukan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan negara. Sebagai salah satu mercu tanda pusat pentadbiran negara, sepatutnya Alamanda mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan supaya menjadi contoh kepada pemilik pusat beli-belah yang lain.